Laatste blog

20 december 2015 - Waterloo, Canada

Pfoe, mijn laatste blog alweer. Ik heb nog maar 3 volle dagen te gaan voor ik naar huis vlieg. En jeetje, wat voelt dat gek... Ik kan wel zeggen dat dit inmiddels mijn tweede huis is. Mijn exchange periode was zonder twijfel een succes! Ik heb zoveel geweldige mensen leren kennen en zoveel super leuke ervaringen gehad hier en dat ga ik allemaal toch wel erg missen.

Ik weet nog dat 4 maanden ontzettend lang leken toen ik vertrok en alles was nieuw en anders, een echte culture shock dus. Maar pfoe, die 4 maanden zijn echt omgevlogen.. Zou willen dat ik nog iets langer had. Natuurlijk vind ik het onwijs leuk om weer naar huis te gaan en iedereen weer te zien, maar tegelijkertijd zou ik ook rustig nog wat langer kunnen blijven.

Het was zo leuk om kennis te maken met allerlei verschillende culturen. Niet alleen de Canadese cultuur, maar ook een beetje met de Engelse, Australische, Ierse, Duitse en ga zo maar door. Ik heb waarschijnlijk voornamelijk mensen ontmoet die zelf ook op exchange waren haha. En het grappigste vind ik zelf nog, áls ik dan eens Canadezen ontmoette, dan zeiden ze 9 van de 10 keer: "O je komt uit Nederland, wat grappig, ik heb Nederlandse ouders/grootouders/familie". (Serieus, de Nederlanders zijn hier overal, evenals Ieren).
Maar alle verschillende culturen waren zo leuk om te zien. Vooral omdat er dus veel mensen zijn met Engels als hun moedertaal, maar dus wel verschillende accenten en dus ook vaak verschillende woorden voor bepaalde dingen. Daarover gesproken, de hele Chips vs Fries discussie wordt interessanter met Australiers erbij. Die noemen friet chips, maar noemen onze chips ook chips.. En dan denk je dat Chips&crisps vs Fries&Chips verwarrend kan zijn. Nog leuker is dat Engelsen de tijd vaak zeggen als "half seven"' bijvoorbeeld. Das voor ons Nederlanders extra leuk, want wij denken dan dus half zeven. Zij bedoelen echter half 8. Duurde even voor ik daaraan gewend was haha.

Ook weet ik nog goed dat ik best een beetje opzag tegen het hebben van een kamergenoot. En hoewel het soms best fijn is om wat privacy te hebben mis ik haar nu toch wel erg. De kamer is ineens zo leeg en stil sinds zij vertrokken is (en dat was pas gisteren...). De helft van de verdieping is vertrokken en het is zoo stilletjes.. Gaat thuis ook wel even wennen zijn gok ik..

Desondanks ben ik wél blij dat ik weer veel lekker Hollands eten kan eten. Dat ik weer makkelijk naar de supermarkt kan. Geen keuken vol rotzooi meer. Maar ik geef toe, ik neem alle ongemakken hier zo voor lief.

Ik ben vooral onwijs blij dat ik op exchange ben gegaan. Het was ongetwijfeld 1 van de engste dingen die ik gedaan heb, maar het is ontzettend gaaf geweest en zou het zo overdoen.
Nu nog wat dagen van inpakken en opruimen.. En hopen dat mn koffer niet te zwaar is... En natuurlijk dagen van afscheid nemen..

Tot in Nederland iedereen en een fijne kerst voor iedereen!

1. Oma:
    20 december 2015
    Inderdaad, je laatste verslag alweer. De laatste tijd ging voor ons ook sneller dan het begin. Maar erg fijn om te lezen dat je zo genoten hebt van al je ervaringen daar. Wij zijn in ieder geval erg blij om je donderdag weer een echte knuffel te kunnen geven. Daar hebben we een beetje vroeg op staan graag voor over. Dikke kus van ons en goede reis terug. Oma
  2. Mama:
    Ha lieverd,
    wat mooi geschreven. De maanden zijn idd voorbij gevlogen. Ik zie je nog vertrekken met je koffertje handbagage richting paspoortcontrole. Vond dat best een beetje emotioneel. Je hebt het super goed gedaan, en wat een ervaringen heb je opgedaan. Niemand die je dat kan afnemen.
    Thuis gaan we met je nagenieten, luisteren naar de verhalen en de foto's bekijken. Nu eerst nog 3 volle dagen om te genieten van Canada. Veel plezier, maak er een mooi afscheid van met elkaar. Dikke knuffel, tot donderdag. Xxx mama
  3. Paps:
    20 december 2015
    fijn hoor dat je het zo naar me zin hebt gehad, gelukkig went thuis het snelst dus dat moet goedkomen
    we staan klaar hoor om je te ontvangen om half acht, of is dat dan half negen, oh boy ook nog wintertijd dus half tien dan misschien of toch half zes want je vliegt terug in de tijd dus tellen we achteruit en is het nu op zijn Engels of doen de de dutch way
    i'm confused, rare jongens hoor die britten :-) en ausies ;-)
    chips zijn gewoon stukkies en patatten zijn aardappelen dus waarom snappen ze dan niks van friet, hm.. mayo kennen ze wel maar ze doen weer meer ketchup op hun patatjes, vermengd met drukinkt van een krant en ipv een kroket een vissie erbij...
    eindconclusie: we zijn allemaal anders en das gewoon leuk :-) en soms lekker of gek ;-)
  4. Eva Booij:
    Ha Simone,

Jouw verhalen blijven erg leuk om te lezen. heerlijk dat je deze vier maanden mee mocht maken. Zo veel ervaringen rijker. Nog een paar mooie dagen en een voorspoedige reis naar huis toegewenst.

Fijne feestdagen straks. Helaas kunnen wij je hier geen witte kerst aanbieden. Je wordt thuis wel ontvangen met een heleboel warmte.

ome jan en tante eva
  5. Clara Van Der Kooi:
    24 december 2015
    Hallo Simone,

Als je dit leest, ben je hopelijk bijna thuis.
    Tijd blijft een vreemd begrip. Het is nu bijna elf uur in de morgen als ik dit schrijf. In Holland slapen nu de meeste mensen. Jij zult wel wakker zijn, want slapen in een vliegtuig lukt niet zo best :)
    Het is prachtig dat je de kans hebt gekregen om je blikken te verruimen. Straks als je weer thuis bent, is het allemaal weer net een droom. Mooi om op terug te kijken..
    Tegelijkertijd is het nog maar een pril begin. Je hebt de eerste voetstappen gedaan; de toekomst ligt wijd open. Maak er wat moois van :) Het maakt niet zoveel uit waar je bent op de wereld.
    Different worldviews, different cultures, but deep down, people are all the same. You take yourself with you wherever you go. You keep on learning and growing. Good luck; all the best.
    Cheers,
    Clara